Kaleidoskoop kirjutas:
jaan1414 kirjutas:
Jaa, aga enamus käikudega masinad ei saa universaalsuses, mugavuses ja päevalõpuks, tootlikkuses ja enamasti ka kütusekulus ikkagi parimatele jaole.
Seda kiidulaulu lugedes tuleb mulle alati meelde mingi panga reklaam, kus üks talumees oli oma bellarussi ära forsseerinud. Trakal oli vast mingi 3000 hevosvoima. Vana ise aeles mingite tibide vahel diivanil ja kui nähtamatu hääl taustal küsis: "Kuidas siis edeneb ka? Nii võimas masin?", kiitis taat : " Hästi! Reservi peab olema! Künnan kolmsada kilomeetrit tunnis, aga vaole ei ole veel pihta saanud!"
Kõik see ood, mis Sa siin laulad, kehtib MAANTEEL. Minu masinad teevad tööd PÕLLUL. Minu põldudel on hoopis teised olud st seal pole asfalti kus saaks täie tambiga lasta. Liikumiskiirused jäävad tööd tehes vahemikku 5-18 km/h. Selleks et astmevaba liigutaks neid haakeriistu mida ma täna kasutan, peaks tal olema ligi 300hj, astmelise kastiga piisab 230-st. Kütusekulu on kõikidel mootoritel enamvähem ühesugune st 200-214g/kw olenemata sellest milline käigukast sinna otsa on pistetud. Siit edasi näitab algklassi matemaatika, et astmevaba kütusekulu põllul pole sugugi väiksem kui astmelisel. Mis universaalsust ja mugavust puudutab, siis oleks võib olla mõistlik oma astmevabast masinast korraks välja tulla ja vaadata ka ilma astmevaba kastita masinaid. Oma suureks üllatuseks märkad, et polegi muud vahet kui käigukast. Seda kõike saad teada päevalõpuks! Vaata ainult et sellest päevast ei saaks lõputu küünlapäev.
Jah on töid milles astmevaba on MUGAVAM kasutada, aga need tööd on valdavalt oma olemuselt transporttööd. Siit edasi- astmevaba ei ole universaalsem. Teravilja TOOTMISESSE ta ei sobi, küll sobib ta teravilja KASVATUSSE. Ühes käivad asjad emotsioonideta, teises aetakse taga mugavust ja toetusrahasid.
Kui sa ise tööd ei pea tegema võid sellist saasta ajada küll.
Praegu üks parimaid käikudega traktoreid mis dlg testist läbi käinud kulutab kultiveerimisel 100% koormusel 254g/kwh kohta. Samalajal astmevaba 257g/kwh kohta, see on siis koht kus käikudega masin peaks olema peajagu üle.
Ja kui see üks traktor väetab, külvab, harib, veab, pritsib, niidab siis võid oma käikudega masina jutuga minna enda mättaotsa tagasi ja rahus vaadata kuidas hooldemehed jälle siduripakke vahetavad.
Ses mõttes sinu jutus tõetera sees küll, kui peaks 100% mullatööjaoks traktori ostma siis suurt mõtet ei ole astmevabal, samas kas mullatööd üldse on vaja niipalju teha nagu seda tehakse? ja sellejaoks veel eraldi masin osta.